Unieke Green Belt Lean voor de Zorg 

Deze training is speciaal ontwikkeld voor medewerkers van zorginstellingen. Vertaalslag van de Lean principes naar de toepasbaarheid in de zorg en verhoging van de patiënttevredenheid staan voorop. Deze training wordt gegeven door ervaren professionals uit de zorg die al meer dan 1500 zorgmedewerkers geschoold hebben. Na het afronden van de trainingen ontvangt het Green Belt Lean certificaat.

Bij inschrijving van deze training ontvangt u gratis het boek Kennismaken met Lean! Geschreven door de trainers van deze unieke Green Belt Lean Practitioner training.

Direct inschrijven >>

Green Belt Lean Practitioner training speciaal ontwikkeld voor de zorg

Unieke Green Belt Lean Practitioner training begeleid
door gecertificeerde LEAN professionals
met jarenlange zorgervaring.

In deze training komen de LEAN principes en de werkprocessen binnen de zorg samen. Na de training ben je Green Belt gecertificeerd en kun binnen je eigen organisatie volgens de LEAN methodiek verbetertrajecten uitvoeren en begeleiden.

Waarom Lean in de zorg?

De druk op de zorgbehoefte is hoog.
De kosten moeten omlaag

De druk op de zorgbehoefte is hoog. Kosten moeten omlaag, de kwaliteit en productiviteit moeten omhoog, patiënten moeten beter bediend worden en wet- en regelgeving wordt steeds strenger.

De druk van regels en administratie groeit nog dagelijks. Om deze ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden moeten zorginstellingen beter kijken naar de interne processen en de effectiviteit daarvan. Hoe pakt u dat structureel en effectief aan?

En hoe zorgt u ervoor dat u en uw collega’s gemotiveerd blijven en met plezier naar het werk blijven gaan? Door invoering van de Leanprincipes rekent u af met bureaucratie en regels. U leert verbetertrajecten en projecten slimmer uit te voeren en te begeleiden door gebruik te maken van de aanwezige expertise op de werkvloer.

Wat levert het op?

Succes op de werkvloer door inzicht in veranderprocessen

  • Vertaalslag van de Lean principes naar de toepasbaarheid in de zorg
  • U heeft kennis opgedaan van alle facetten van Lean en leert de Lean tools succesvol in de zorgpraktijk toe te passen
  • U ziet verspillingen in uw eigen werkomgeving en heeft voldoende expertise opgedaan om te weten welke u kunt elimineren
  • U heeft inzicht gekregen op uw eigen rol bij veranderprocessen
  • U kunt groepen faciliteren bij het verbeteren van processen
  • U heeft parallel aan de training een verbeterproject uitgevoerd binnen in uw eigen organisatie.
  • Hiermee heeft u uw eerste succes op uw eigen werkvloer behaald!
  • U begrijpt wat een compleet Lean systeem (Hoshin Kanri) omvat en weet waar u zelf staat

Doelgroep

Training speciaal voor medewerkers van zorginstellingen

Deze training is bedoeld voor medewerkers van zorginstellingen die kennis en ervaring op willen doen over hoe je processen echt kunt verbeteren.

Iedereen die hierin geïnteresseerd is kan aansluiten, o.a. verpleegkundigen, laboranten, vakspecialisten, secretaresses, teamleiders, artsen, HR-adviseurs, ICT-ers, medewerkers facilitair bedrijf, medewerkers logistiek. Lean is toepasbaar in alle facetten van de zorg.

erk blijven gaan? Door invoering van de Leanprincipes rekent u af met bureaucratie en regels. U leert verbetertrajecten en projecten slimmer uit te voeren en te begeleiden door gebruik te maken van de aanwezige expertise op de werkvloer.

Doelstellingen Lean

Verhoging van de patienttevredenheid staat voorop

Verhogen van de patiënt tevredenheid. Het uitgangspunt van Lean is door de sturen op kwaliteit en veiligheid, verspillingen uit de processen de kosten uiteindelijk zullen dalen.

Doorlooptijden worden verkort. Het werk wordt weer leuker omdat zorgprofessionals weer meer tijd kunnen besteden aan de zorg voor de patiënt.

Inhoud van de Green Belt Lean
Practitioner training

Afwisselend programma vol uitdaging

Tijdens de 5-daagse training wisselen praktijkopdrachten, theorie en spelvormen elkaar af. U gaat aan de slag met:

  • Lean principes – waarde, waardestroom, flow, pull, perfectie
  • Klantwaarde / Kanomodel – denken in termen van toegevoegde waarde
  • Lean Cultuur -Anders denken, Anders zien en anders doen
  • 5S – werkplek organisatie
  • Value Stream Mapping-processen op een andere manier zichtbaar maken
  • Verspillingen elimineren
  • Kaizen / A3 management – PDCA aanpak voor het doorvoeren van verbeteringen
  • Verbeterborden – aanpak voor het continu verbeteren in teams
  • Lean technieken – Voice of the customer , Rootcause analysis, Visgraatdiagram, visueel management
  • Policy deployment, Hoshin Kanri
  • Lean Leiderschap en leiding geven aan veranderingen

Het programma

5 dagen praktijk, theorie en spel

In het programma dat op de zorg is afgestemd zullen veel praktijkcasussen uit de zorg aan bod komen. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van voorbeelden uit de zorg en zijn oefeningen zo mogelijk afgestemd op de zorgpraktijk.

Lean is vaak een kwestie van doen en daarom zijn onze trainingsmodules zo ontworpen dat de theoretische kennis direct praktisch geoefend wordt. Dit bevordert niet alleen de leercurve maar geeft de deelnemers ook nog concrete tools en technieken die ze direct in hun eigen werkomgeving kunnen gaan toepassen.

Dag 1: leren zien
Wat is Lean, Lean denken, de oorsprong van Lean
Verspillingen leren zien
Samen leren processen te verbeteren: Kaizen & A3
Waarde & Kano


Dag 2: processen anders belicht
Waardestroom(analyse)
Oorzaakanalyse: 5x Waarom
Standaardiseren


Dag 3: processen verbeteren mbv experimenten
Verbeter Kata
Coaching Kata
Het ‘waarom’ van verbeteren


Dag 4: de kunst van de principes
Flow/pull/perfectie
5S
Policy deployment
Werken met borden


Dag 5: successen vieren
Verbetercultuur
Groepsdynamiek
Toets
Eindpresentaties


Vanaf dag 2 wordt iedere dag stilgestaan bij de pratijkopdrachten, zodat leerinzichten gedeeld kunnen worden en hulpvragen besproken zullen worden

Wie verzorgen de training?

Ervaren en bevlogen trainers

Verhogen van de patiënt tevredenheid. Het uitgangspunt van Lean is door de sturen op kwaliteit en veiligheid, verspillingen uit de processen de kosten uiteindelijk zullen dalen.

Doorlooptijden worden verkort. Het werk wordt weer leuker omdat zorgprofessionals weer meer tijd kunnen besteden aan de zorg voor de patiënt.

Mariël Koopmans

Mariël streeft er naar de kracht van de Lean filosofie toepasbaar te maken binnen een organisatie. Of het nu een ziekenhuis, bouwonderneming of onderwijsinstelling betreft, zij gelooft dat iedere medewerker zich kan ontwikkelen tot verbeteraar. Als zelfstandig ondernemer zet zij hierbij training en coaching in.

Mariel heeft een achtergrond als onderwijskundige (Universiteit Twente). Zij heeft uitgebreide praktijkervaring met Lean en Lean Six Sigma in de zorg (cure en care), onderwijs en diverse en andere branches . Mariel is sinds geruime tijd Lean trainer/coach diverse ziekenhuizen en andere zorgaanbieders (thuiszorg, verpleeghuizen).

Mariel kan Lean technieken goed uitleggen, zodat iemand zelf leert hoe deze technieken toe te passen binnen de eigen werkcontext. Daarbij heeft zij bij iedere techniek altijd aandacht voor het cultuur element. Haar streven is om iedere deelnemer op te leiden tot een goede verbeteraar!

Lean Six Sigma Black Belt, Lean Black Belt en Gecertificeerd Lean Leider

Jan Wijnand Hoek

Jan Wijnand gelooft dat vertrouwen de basis is om een Lean cultuur op gang te brengen. Hij is als Lean coach en trainer gedreven om organisaties in beweging krijgen door Lean en leiderschap te combineren. Hij streeft ernaar dat op de werkvloer vakmanschap weer op de eerste plaats komt te staan en bureaucratie weer plaats maakt voor werkplezier.

Jan Wijnand studeerde Technische Bedrijfskunde. Hij is in het dagelijks leven Chief Improvement Officer Lean bij het Medisch Spectrum Twente. Hij is expert in het geven van trainingen op verschillende niveaus. Hij heeft in de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan in het realiseren van afdeling overstijgende procesverbeteringen in de zorg.

Daarnaast begeleidt hij als Lean coach ziekenhuizen en zorginstellingen in de transformatie naar een Lean cultuur. Hij is als geen ander in staat de politiek in organisaties te managen zodat cultuurveranderingen succesvol kunnen verlopen.

Lean Black Belt, Gecertificeerd Lean Leider en Scrum Master

Wij geloven dat het echt anders kan!

Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, werken dagelijks met ontzettend veel plezier aan het uitdragen van het Lean gedachtegoed.

Onze uitgangspunten:

  • Klanten verdienen het beste te krijgen!
  • Medewerkers hebben het recht succesvol te kunnen zijn in hun werk!
  • Vertrouwen geven en verantwoordelijkheid nemen is altijd het beste!

Trainingsdata op aanvraag